In het nieuwe inkoopbeleid van Zilveren Kruis staat dat zij nog meer willen inzetten op toegankelijke, doelmatige en kwalitatief goede zorg voor hun klanten. Hierbij zien zij een belangrijke rol weggelegd voor digitale zorg. Wat betekent dit voor jouw praktijk?
Pijler 1: zorg dichterbij
Zilveren Kruis ziet dat hun klanten graag zorg dichterbij ontvangen, bijvoorbeeld door zorg digitaal of thuis te ontvangen. Om deze reden versnellen ze het gebruik van digitale zorg.
Pijler 2: versnellen van het gebruik van digitale zorg
Volgens Zilveren Kruis biedt digitale zorg in de vorm van een digitaal contact en consult en/of telebegeleiding uitkomst: het is in sommige gevallen zelfs géén zorg óf digitale zorg. Zilveren Kruis houdt deze ontwikkeling in het beleid vast. Met onze apps beschik je over de juiste middelen om hierop in te spelen.
Pijler 3: integrale benadering van de inzet van zorg
De Juiste Zorg op de Juiste Plek vraagt volgens Zilveren Kruis een meer integrale benadering van de inzet van zorg. Hierbij geven ze aan ‘digitaal waar het kan, gecombineerd met fysiek waar het moet (hybride zorg)’. Dit vraagt aanpassingen in zorgpaden. Opschalen van deze nieuwe vorm van zorg betekent dat bestaande zorg gedeeltelijk door onlin wordt vervangen en er dus niet bovenop komt.
Keuzerecht voor de patiënt is hierbij een belangrijk vertrekpunt
De keuze voor digitale zorg is altijd een keuze in overleg met de patiënt en zijn/haar naasten (Samen beslissen). Zilveren Kruis gaat digitale zorg zelf ook actief promoten. Daardoor neemt de vraag naar digitale zorg toe. De afdeling zorgbemiddeling zal de patiënt ondersteunen bij het vinden van een zorgaanbieder met een passend digitaal zorgaanbod.
Ons advies: Maak zowel aan Zilveren Kruis, op je website en aan patiënten duidelijk dat je werkt met MijnZorgApp of een van onze andere apps.