Gebruikerservaring Berrie Gerrits, praktijkeigenaar psychologiepraktijk Gerrits
Berrie Gerrits is nationaal bekend en krijgt verwijzingen vanuit heel Nederland. Hij heeft zijn eigen psychologiepraktijk in Nijmegen en werkt daarnaast voor een Nederlandse revalidatiekliniek in Spanje. Hierdoor is het handig om cliënten online te kunnen begeleiden. Zeker als zij ver weg wonen of zodanige klachten hebben dat ze niet lang kunnen reizen. MijnZorgApp biedt hierin een uitkomst.
Berrie: “Ik moet toegeven dat ik samen met andere psychologen weerstand voelde tegen e-health. Want je kunt cliënten alleen optimaal begeleiden als je ze persoonlijk ziet, toch? Tijdens de lockdown werden psychologen echter gedwongen om online alternatieven te implementeren om de behandelingen voort te kunnen zetten. Ik was toen begonnen met het toepassen van e-health en kan nu eerlijk gezegd niet meer zonder. Ik merkte dat ik prima mijn cliënten online kon begeleiden en fysiek contact niet altijd nodig was. Zeker toen ik begon met MijnZorgApp. Van het inplannen van afspraken tot informatievoorziening en het behandelen van mijn cliënten, alles voer ik nu via het online platform uit. Echt ideaal.”
Hoe pas je blended zorg toe tijdens je behandelingen?
“Ik sta nog aan het begin van het implementeren van e-health, maar ik begin er wel mijn eigen weg in te vinden. Het liefst maak ik nog steeds persoonlijk kennis met mijn cliënten. Het intakegesprek probeer ik daarom zoveel mogelijk fysiek te laten plaatsvinden.
De verdere behandeling vindt bij mij regelmatig online plaats. Ook vind ik online zorg erg handig om cliënten alvast verder te kunnen helpen tijdens de wachtlijst periode. In de MijnZorgApp heb ik een videoserie gemaakt van huiswerkoefeningen en uitlegvideo’s. Op deze manier kunnen cliënten zich alvast voorbereiden op hun behandeling en krijgen ze veel uitleg over hun klachten. Zij weten zo precies wat hen te wachten staat en het bespaart mij weer tijd tijdens de behandeling. Zo kan ik me volledig focussen op de behandeling zelf, wanneer ze door de wachtrij heen zijn. Ook probeer ik cliënten verder te helpen door ze alvast een paar oefeningen online mee te geven, zoals ontspanningsoefeningen waarmee ik ze vooruit probeer te helpen. De cliënten krijgen elke week een nieuwe oefening in de bus.”
Wat voor cliënten behandel je vooral?
“Ik ben gespecialiseerd in het behandelen van mensen met hersenaandoeningen. De focus ligt bij mij vooral op mensen die last hebben van hersenproblemen, cognitieve problemen en stress. Denk aan PCS (postcommotionele klachten), hersenschudding klachten, cognitieve problemen door Long Covid of overspanning. Maar ik behandel ook cliënten die last hebben van MS, Parkinson, beginnende dementie of die een hersenbloeding hebben gehad en cognitieve klachten ervaren.”
Hoe reageren cliënten op deze blended zorg?
“Het toepassen van blended zorg is echt ideaal. Cliënten kunnen door sommige klachten bijvoorbeeld niet lang reizen. Met MijnZorgApp en beeldbellen kan ik ze op deze manier nog steeds helpen en dat is heel fijn. De meeste cliënten zijn dan ook enthousiast over de combinatie van online en offline zorg en over de app. Ze vinden de app makkelijk te installeren en ze zijn erg positief over de afspraak reminder in MijnZorgApp.
Wat ik momenteel nog niet toepas is beeldbellen via MijnZorgApp. Hier gebruik ik nog een ander platform voor. Ik heb echter al wel veel reacties van cliënten gekregen dat ze het fijn zullen vinden wanneer zij ook met mij kunnen beeldbellen via de app. Zo hebben zij echt alles op één plek. Daarom begin ik ook binnenkort met beeldbellen via deze app. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan.”
Wat zijn je eigen bevindingen van de MijnZorgApp tot nu toe?
“De MijnZorgApp is al snel mijn eigen online praktijk geworden. Ik kan nu gemakkelijk afspraken inplannen en managen. Dit heeft voor mij een grote meerwaarde en dwingt me om zorgvuldiger en efficiënter te werk te gaan. Via de app ben ik snel bij mijn afspraken van die dag en is het voor mij een fijne manier om zelf te checken wat er ook alweer op het programma staat.
Ook gebruik ik de app voor het klaarzetten van oefeningen en informatiemateriaal voor de cliënt. Zo kan ik cliënten extra hulp bieden en voorbereiden op de volgende behandelingen. Tot slot vind ik het fijn dat ik de app kan koppelen met mijn elektronisch dossier. En dat allemaal zonder enige problemen te ervaren. De app werkt makkelijk voor zowel mezelf als voor cliënten.”
Heb je nog tips voor andere zorgverleners over hoe ze makkelijker ehealth kunnen toepassen in hun behandelingen?
“Gewoon doen en starten met MijnZorgApp. Ik vind het oprecht een mooi platform voor zorgverleners. Aan het begin zal het wel even wennen zijn, maar je moet het gewoon op je af laten komen. Waar je online mee wilt beginnen is voor elke zorgverlener anders, of dat nou de afspraken tool is of simpelweg informatie verstrekken aan je cliënten.
Een andere tip is om het e-health proces samen met een ander te doorlopen. Je kan gebruik maken van een e-learning van HealthTrain om je verder op weg te helpen of samen met je collega overleggen welke digitale tools je wilt gebruiken en hiermee aan de slag te gaan.”