Niet alleen Nederland staat voor de grote opgave om de ‘onheilige drie-eenheid van vergrijzing, personeelstekorten en stijgende zorgkosten’ het hoofd te bieden, aldus een artikel van Zorgvisie. Ook Denemarken kampt met dezelfde problematiek. De Denen zetten in op technologische innovatie en zien oplossingen in digitalisering van de zorg. Zorg op afstand, delen van data voor de behandeling van patiënten, maar ook voor onderzoek, zijn belangrijke speerpunten. Hoe doet Denemarken het ten opzichte van Nederland en wat kunnen we van de Denen leren? Daar zijn we bij HealthTrain natuurlijk ook nieuwsgierig naar.
Nederland en Denemarken kennen veel overeenkomsten. In beide landen staat de gezondheidszorg hoog aangeschreven en in beide landen is sprake van een solidair zorgstelsel, waarin iedereen recht op zorg heeft en de kosten grotendeels collectief worden gedragen. Ook de enorme uitdagingen waar we voor staan in de zorg zijn goeddeels gelijk. Volgens de Deense minister van Volksgezondheid Magnus Heunicke kunnen beide landen veel van elkaar leren op het gebied van technologie en publiek-private samenwerking. Denemarken heeft inmiddels al flinke digitale stappen gezet en loopt voor op Nederland.
Landelijk ‘gezondheidskluisje’ vermindert administratielast bij zorgverleners
Zo lezen we in het artikel ‘Laat de zorg niet steken in fax en print’ op ICT&Health over het digitale gezondheidskluisje waarmee ze in Denemarken werken. Elke Deen kan inloggen in deze landelijke databank om zijn of haar gezondheidsgeschiedenis te zien. In dit gezondheidskluisje kan iedere zorgverlener, met toestemming, medische gegevens inzien en aanvullen. Zorgverleners kunnen problemen bespreken met andere zorgverleners en de meest recente evidence based informatie over specifieke onderwerpen vinden. Een dergelijke centrale plek waarin alle zorggegevens van een patiënt staan, verlicht de druk van zorgverleners. Omdat informatie bij goedkeuring direct op te vragen is, vermindert dit de administratielast aanzienlijk, vertelt het artikel.
“Ik heb elke dag contact met mijn dochter in Canada via het apparaatje in mijn zak. Waarom zou dat met de dokter niet kunnen?”
Heunicke verbaast zich in het artikel van Zorgvisie: “Technologie is al een groot onderdeel van ons dagelijks leven. Mijn dochter woont in Canada. Ik heb elke dag contact met haar via het apparaatje in mijn zak. Waarom zou dat met de dokter niet kunnen? Mensen zitten overal op sociale media, ze klikken bijna gedachteloos op de banner van grote bedrijven die vervolgens hun data oogsten. Daar lijken mensen geen moeite mee te hebben. Dan is het toch gek als ze er wel moeite mee zouden hebben als hun data voor hun gezondheid gebruikt zou worden.’
Om het tot een succes te maken zijn er een aantal zaken nodig, volgens de Deense minister.
- Publiek-private samenwerking, tussen de overheid en technologiebedrijven
- Centrale regie door de overheid bij het gebruik van patiëntendata
- Goede implementatie op de werkvloer en daarbij oog hebben voor het belang van de zorgprofessional
- Vertrouwen van de mensen
In Denemarken geven mensen dat vertrouwen. Ze hebben de keuze om hun data alleen te gebruiken voor de eigen zorg, maar vrijwel iedereen laat zijn data breder gebruiken. Om dit draagvlak te creëren is transparant communiceren een must. Heunicke zegt tevens dat dit alles vraagt om een culturele shift, een andere manier van denken, een revolutie.
HealthTrain ziet de digitale ontwikkelingen in Denemarken als mooi voorbeeld voor Nederland. Dat we hier nog niet zo ver zijn betekent niet dat wij niet kunnen doorgaan met het bieden van oplossingen om de onheilige drie-eenheid van vergrijzing, personeelstekorten en stijgende zorgkosten te trotseren. Voor de ontwikkeling van onze online zorgapps werken wij nauw samen met opleidingsinstituten, wetenschappers, gespecialiseerde zorgnetwerken, zorgverzekeraars en medisch specialisten. Wij blijven innovatieve zorgapps ontwikkelen, zodat jij als zorgprofessional de zorg efficiënt rond jouw cliënt kunt organiseren.
Bron: Zorgvisie