Als zorgapps ontwikkelaar houden wij de e-health trends en ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Wat gebeurt er allemaal op het gebied van e-health? Hoe actief maken zorgverleners er al van gebruik? In opdracht van VWS heeft het RIVM samen met Nivel en het National eHealth Living Lab (NeLL) de e-Healthmonitor voor 2021-2023 samengesteld, met als doel de inzet van e-health in kaart te brengen en hieruit lessen te trekken hoe e-health toepassingen gestimuleerd kunnen worden. Daarnaast worden ook de ontwikkelingen van digitale zorg op het gebied van kwaliteit en organisatie van zorg in beeld gebracht. Wij lezen in het rapport onder andere dat de toepassing van zorgapps steeds meer geadopteerd wordt in de zorgmarkt. Ook wij zien dat terug in het stijgende aantal gebruikers van MijnZorgApp, Huiswerkoefeningen.nl en
Voortbouwen op de lessen die we hebben geleerd
Zorg leveren in een digitaal tijdperk kent steeds meer mogelijkheden. Dan moeten we niet alleen denken aan sensoren, wearables en zorgapps, maar bijvoorbeeld ook aan een algoritme dat de ernst van een huidmelanoom net zo nauwkeurig kan beoordelen als een dermatoloog. e-Health is heel divers en kan breed worden ingezet. De ontwikkeling van nieuwe technologieën in de zorg gaat heel snel. Daarnaast hebben we te maken met een veranderende zorgvraag, stijgende zorgkosten en een dreigend tekort aan zorgpersoneel. De grote vraag is hoe we de zorg betaalbaar en toegankelijk houden en kwalitatief beter kunnen maken? Het inzetten van moderne technologie maakt zorg op afstand mogelijk. e-Health toepassingen en technologieën kunnen daarbij een ondersteunende rol spelen. Dat werd in eerdere versies van de e-health monitor ook vastgesteld.
Hoe krijgen we die e-health toepassingen geaccepteerd en geïntegreerd in ons zorgsysteem. En hoe bewaak je de kwaliteit? Hoe organiseer je het? Geen eenvoudige vragen. Om e-health te kunnen opschalen moeten we nu voortbouwen op de lessen die we inmiddels hebben geleerd. Vanuit de overheid wordt stevig ingezet op de mogelijkheden van e-health.
E-healthmonitor gaat effecten van e-health in kaart brengen
Uit al deze vragen is de behoefte voortgekomen om een overzicht van indicatoren samen te stellen en een doelstelling te formuleren voor e-health voor de periode 2021-2023. In de ‘E-healthmonitor 2021-2023, plan van aanpak in hoofdlijnen’ geeft het RIVM uitleg hoe ze de effecten van e-healthtoepassingen in kaart zullen brengen.
Bij de samenstelling van de monitor is onder andere ook gebruik gemaakt van (jaarlijkse) cijfers op het gebied van digitale zorg. Daarnaast zijn ook diverse lokale succesvolle voorbeelden (‘good practices’) in beeld gebracht. Voor de ontwikkelingen van digitale zorg op het gebied van kwaliteit en organisatie van zorg is naar diverse factoren gekeken, zoals de eigen regie van de patiënt; de bijdrage van e-health aan preventie; de impact op de arbeidsmarkt en de rol van randvoorwaarden en omgevingsfactoren.
De strategische en tactische doelstellingen voor de opschaling van e-health hebben betrekking op:
- organiseerbaarheid en kwaliteit van zorg
- cliëntregie
- arbeidsmarktuitdagingen
- gezondheidsverschillen
- preventie
- omgevingsfactoren
- randvoorwaarden
Monitoring e-Health door de jaren heen
In 2013 verscheen de eerste e-healthmonitor, waarin jaarlijks de ontwikkeling van e-health in Nederland in kaart werd gebracht. Het betrof een voornamelijk kwantitatief onderzoek door middel van vragenlijsten onder artsen, verpleegkundigen en verzorgenden, patiënten en zorggebruikers. De boodschappen van de e-healthmonitor door de jaren heen illustreren de ontwikkeling van de toepassing van e-health in de zorg: van experimentele nieuwigheid naar een steeds doelgerichtere integratie van e-health in het zorgproces.
Ook bij Healthtrain zien we die ontwikkeling en zien we een stijgende lijn in het gebruik van onze zorgapps. Onze zorgapps zelf blijven ook in ontwikkeling en worden aangepast waar nodig om de kwaliteit en het gebruiksgemak te waarborgen.
RIVM: De Ehealth monitor 2021-2023 Plan van aanpak op hoofdlijnen