Gebruikerservaring MijnZorgApp van Job Janssen, fysiotherapeut Xpert Handtherapie
Fysiotherapeut Job Janssen is nu tien jaar werkzaam bij Xpert Handtherapie op de locaties Venlo en Weert. In 2020 is de praktijk gaan werken met MijnZorgApp en is Job omgedoopt tot ‘super-user’. Hij is tevens regiocoördinator en maakt deel uit van de e-health werkgroep binnen Xpert Handtherapie. Deze werkgroep heeft als taak om het gebruik van MijnZorgApp binnen de praktijk verder uit te rollen. We hebben Job gevraagd hoe ver het daarmee staat en wat zijn ervaringen zijn tot nu toe.
“Onze ‘super-users’ fungeren als vraagbaak binnen de organisatie”
Job: “Xpert Handtherapie heeft vestigingen in heel Nederland en zo’n 160 therapeuten in dienst. We proberen altijd, als er iets nieuws komt, diverse mensen binnen onze organisatie ‘super-user’ te maken. Die fungeren dan als vraagbaak voor de locaties. Het is handig als er meerdere personen zijn die meer weten over e-health toepassingen, zodat niet alles bij één persoon ligt. Ik ben zelf ook ‘super-user’ en als lid van de werkgroep verantwoordelijk voor de verdere implementatie van e-health.”
Huiswerkoefeningen via YouTube kanaal
“E-health stond al een tijdje op onze agenda. Voor die tijd deden we nog weinig op dat gebied. Het enige dat wij hadden was ons eigen YouTube kanaal waarop we een aantal filmpjes met specifieke oefeningen voor handtherapie hadden gezet. Onze cliënten kregen op papier de oefeningen mee. Daarop stond ook een qr-code waarmee ze toegang kregen tot ons YouTube kanaal.”
“Het beeldbellen proberen we nu een onderdeel van de behandeling te laten zijn.”
Minder reismomenten voor cliënt
“We zijn met MijnZorgApp begonnen in coronatijd, eind 2020. We moesten toen heel snel op zoek naar een veilige optie om te beeldbellen, dus niet beeldbellen via whatsapp. We wilden ook uniformiteit, zodat alle therapeuten dezelfde werkwijze konden toepassen. Het moest ook nog op stel en sprong geregeld worden. Toen kwamen we bij MijnZorgApp uit. Deze app voldeed aan al onze verwachtingen. Via de app kunnen we een veilige videoverbinding tot stand brengen en huiswerkoefeningen meegeven. Bovendien was het al heel lang een wens van ons om ook afspraken online te regelen. Dat kan nu ook via de app. We proberen om het beeldbellen echt een onderdeel van de behandeling te laten zijn. Dat het ook ingezet kan worden om bijvoorbeeld het aantal reismomenten voor de cliënt te verminderen.”
“Het gebruik van MijnZorgApp is meer wennen voor de therapeut dan voor de cliënt”
Vaste momenten voor videoconsult tijdens behandeling
“Binnen onze organisatie zien we dat het gebruik van MijnZorgApp meer wennen is voor de therapeut dan voor de cliënt. Dat is lastig bij de implementatie. Fysiotherapeuten en handtherapeuten in het bijzonder, zijn toch meer ingesteld op fysiek behandelen. Daarom is bij de meeste therapeuten een videoconsult nog geen vast onderdeel van het behandelplan. Dat is waar de werkgroep zich nu op richt. Er zijn heel veel behandelingen die gewoonweg niet online kunnen, maar er zijn er ook een aantal die daar juist heel geschikt voor zijn. Bijvoorbeeld wondinspectie, controle van de beweeglijkheid en oefentherapie. De werkgroep is nu een protocol aan het ontwikkelen waarop we vaste momenten inlassen voor videoconsulten. In eerste instantie zullen wij hier wat sturend in zijn. Uiteindelijk zullen collega’s er hopelijk zelf vertrouwd mee raken en het uit zichzelf gaan doen. Hierbij geven we ook aandacht aan scholing. Een videoconsult moet natuurlijk wel een volwaardig consult zijn en dan is het handig als de therapeuten daar goede voorbeelden van hebben. De e-learnings van HealthTrain ondersteunen ons daarin.”
“Ik maak het zelden of nooit mee dat een cliënt niet met de app wil werken”
“Onze cliënten worden voorafgaand aan de eerste afspraak voorzien van alle benodigde informatie over MijnZorgApp. In de wachtkamer hebben we ook nog posters hangen. Het komt regelmatig voor dat als een cliënt voor het eerst tegenover mij zit, deze de app al heeft geïnstalleerd. Ik maak het zelden of nooit mee dat een cliënt niet met de app wil werken. Toch maak ik zelf ook nog steeds gebruik van een stencil met afbeeldingen, al is het alleen maar om de anatomie van de hand goed uit te leggen. Dan zet ik nog wel eens een pijltje hier en daar op de afbeelding.”
“Ik merk dat de videoconsulten nog meer moeten gaan leven. Dat geldt voor beide kanten, zowel voor therapeut als cliënt. Van oudsher verwachten cliënten een hands-on behandeling. Binnen de handtherapie zal er altijd fysiek iets moeten gebeuren, omdat we het vaak toch moeten voelen. Maar vooral oefentherapeutisch en qua voorlichting kan wel heel veel via een videoconsult of met behulp van filmpjes. Dit is echt wel de toekomst.”
“Het meeste voordeel halen we nu uit het afspraken gedeelte van MijnZorgApp; de no-shows zijn aanzienlijk minder!”
Voordelen van de diverse functionaliteiten van MijnZorgApp
“We gebruiken alle functionaliteiten van MijnZorgApp. Waar we op dit moment het meeste voordeel uithalen is het afspraken gedeelte. Dat mensen een pushbericht krijgen wanneer ze er moeten zijn. Het no-showgehalte is daardoor aanzienlijk minder geworden. Ook de cliënten zelf ervaren dit als erg prettig. Dat ze makkelijk in de app kunnen terugzien wanneer en hoe laat ze de afspraak hebben.”
“En dan de huiswerkoefeningen, dat is echt ideaal. Dat de cliënt thuis de video terug kan kijken van een bepaalde oefening. Dat zorgt er gewoon voor dat de oefening beter wordt uitgevoerd. De app bevat een grote database met oefeningen. Ik werk er veel mee dus ik weet nu alles snel te vinden. We hebben zelf ook nog zo’n 60 handoefeningen gefilmd en die hebben wij toegevoegd aan de database. Dan hoeven we alleen op ‘extra’ te klikken in de huiswerkomgeving en dan krijgen we onze eigen oefeningen te zien. Losse oefeningen zoeken is in het begin nog wat ingewikkeld, maar dat is een kwestie van veel doen.”
Beeldbellen functie
“Het beeldbellen wordt nu het meest gebruikt als iemand ziek thuis zit of door een andere reden niet naar de praktijk kan komen. Als mensen nu afzeggen, dan wordt standaard gevraagd of de afspraak overgezet kan worden naar een beeldbelafspraak. Ook heel handig als cliënten hun afspraak niet tijdig kunnen afzeggen, dan kunnen ze met een videoconsult de verzuimfactuur ontwijken.”
Tips voor andere zorgverleners
“Wat ik vaak als argumenten gebruik als therapeuten terughoudend zijn om MijnZorgApp te gebruiken is ten eerste dat het super makkelijk in gebruik is. Het is behoorlijk straight forward en je kunt bijna niets mis doen in de app. Het doet gewoon wat het moet doen. Het tweede argument is dat ik van de cliënt nooit te horen krijg dat ze de app niet willen gebruiken of niet willen beeldbellen. Die cliënt vindt het meestal juist wel prettig dat hij niet helemaal naar de praktijk hoeft te komen. De therapeut moet zijn eigen ideeën daarover loslaten en zich meer verplaatsen in die cliënt. Daarnaast is het handig dat je behandelprotocollen maakt met oefeningen. Zet alvast een oefensetje klaar in de app. Dat gaat tijdwinst opleveren. Die tijdwinst moet je duidelijk weten te maken. Als een therapeut denkt dat hij er veel tijd aan kwijt is, zal hij de app niet gebruiken.”