Gebruikerservaring Ralph van der Winden, mede-praktijkeigenaar en praktijkmanager Fysio Topfit
Ralph van der Winden is samen met zijn partner Krista van Kempen praktijkeigenaar van fysiotherapiepraktijk Fysio Topfit. De praktijk, ooit begonnen in de garage van hun woonhuis, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een praktijk met drie locaties en circa 18 medewerkers. In januari 2023 is Fysio Topfit gestart met MijnZorgApp. Ralph heeft alles op en rond de opstart van MijnZorgApp geregeld in zijn praktijk.
Ralph: “Krista en ik zijn de vijftig gepasseerd, maar we willen onze praktijk jong houden. Ons personeel krijgt veel ruimte voor ontwikkeling en we geven veel aandacht aan opleiding en scholing. Digitale ontwikkelingen horen daar ook bij. Toen binnen Intramed, MijnZorgapp gratis werd aangeboden, hebben wij dat direct met beide handen aangegrepen.”
Wat zijn jouw overwegingen geweest om te starten met MijnZorgApp?
“Al die telefoontjes. Het is niet meer op de vingers van één hand te tellen hoeveel telefoontjes je krijgt per dag met, in mijn ogen, overbodige vragen. Zoals: ‘ik weet niet meer precies wanneer ik mijn afspraak heb, kun je dat voor me nakijken?’ In MijnZorgApp kunnen mensen dit eenvoudig terugzien en wij kunnen reminders sturen. Dus als MijnZorgApp zoveel telefoontjes kan schelen, is dat mooi meegenomen. Dat is onze voornaamste overweging geweest; die administratieve last wegnemen. Eerlijkheidshalve moet ik ook toegeven dat de drempel qua kosten ook compleet is weggenomen nu het onderdeel uitmaakt van Intramed.”
“Als MijnZorgApp zoveel telefoontjes kan schelen, is dat mooi meegenomen”
Wat zijn je verwachtingen van MijnZorgApp?
“Mijn verwachting is dat MijnZorgApp echt een verlengstuk gaat worden van onze behandelingen. Allereerst qua administratie. Dat ik de afspraken redelijk eenvoudig kan terugvinden. Maar ook dat ik met mijn cliënten kan communiceren middels de chatfunctie. Dat cliënten bijvoorbeeld kunnen aangeven welke klachten ze ervaren bij het doen van bepaalde oefeningen.
Ook kunnen onze fysiotherapeuten de cliënten die extra prikkel geven om de huiswerkoefeningen te doen, door ernaar te vragen in de chat. Als fysiotherapeut is het prettig om te kunnen zien of cliënten ook daadwerkelijk hun huiswerkoefeningen gedaan hebben. Een behandeling is nu eenmaal succesvoller als er een grotere therapietrouw is. Daar zijn wij binnen Fysio Topfit best streng in. Ik zie dan ook MijnZorgApp als een positieve prikkel om de therapietrouw te vergroten. Het mooiste zou zijn als de feedback van cliënten in de app, ook direct geregistreerd wordt in Intramed. Die mogelijkheid heb ik nog niet ontdekt.”
“Ik verwacht dat MijnzorgApp een verlengstuk wordt van onze behandelingen”
Van welke functionaliteiten denk je het meeste voordeel te halen?
“Vooral de afsprakenreminder gaat ons denk ik veel voordeel bieden. Sowieso in het verminderen van het aantal no-shows én het voorkomen van overbodige telefoontjes. Daarnaast verwacht ik dat cliënten de online huiswerkoefeningen heel handig gaan vinden. In corona hebben we gebruik gemaakt van beeldbellen, maar op dit moment is daar geen noodzaak voor. Binnen onze praktijk geven we toch de voorkeur aan persoonlijk contact. Voor vergaderingen vind ik online wel ideaal. Je hebt minder reistijd en je bent veel sneller klaar, dus wie weet.”
“We vertellen cliënten dat het met MijnZorgApp een stuk makkelijker is om met de praktijk te communiceren”
Hoe zorg je ervoor dat zowel de cliënten als je medewerkers ermee gaan werken?
“Onze fysio’s hebben inmiddels allemaal het registratieproces voltooid en zijn digitaal vaardig genoeg om er direct mee aan de slag te kunnen. We hebben op onze website een handleiding geplaatst en in de wachtkamer hangt een poster met de QR code, zodat cliënten de app direct kunnen downloaden. Verder hebben we het opgenomen in onze anamnese; er wordt nu bijvoorbeeld altijd gevraagd naar het mobiele telefoonnummer van de cliënt. Als mensen voor het eerst bij ons komen, wordt er door onze receptionistes uitleg gegeven over de werking van MijnZorgApp. Zij vertellen dat het communiceren met onze praktijk op deze manier een stuk makkelijker gaat. Hier reageren cliënten erg positief op.”
Hoe is de start verlopen en de begeleiding vanuit HealthTrain?
“De start is op zich makkelijk gegaan. De begeleiding vanuit HealthTrain verliep in eerste instantie digitaal, aan de hand van enkele instructievideo’s. Als ik vragen had en het persoonlijk contact zocht met HealthTrain, dan was het Maud of Koen die mij heel goed uit de brand hielp. Zelf had ik het wel prettig gevonden als er ook fysiek begeleiding werd geboden in plaats van alleen digitaal, maar ik denk dat de generatie na mij daar al heel anders instaat.”