Interview met Rik Boers over zijn afstudeeronderzoek voor zijn fysiotherapie studie
Veel praktijken geven aan dat het werken met de afsprakenmodule binnen MijnZorgApp aanzienlijk minder no-shows oplevert. Hoeveel minder is altijd een beetje gissen. Toen laatstejaars fysiotherapie student Rik Boers voor zijn afstudeeronderzoek koos om onderzoek te verrichten naar de no-show cijfers binnen een praktijk vóór en ná de implementatie van MijnZorgApp, juichten wij dit dan ook enorm toe. Voor het HealthTrain e-magazine hebben wij Rik gevraagd naar zijn onderzoek.
Waarom heb je voor MijnZorgApp gekozen als afstudeeronderzoek?
“Voor mijn onderzoek sprak het onderwerp ‘MijnZorgApp’ mij het meeste aan. Ten eerste omdat ik het zelf heel leuk vind om ook technisch bezig te zijn en om innovatie wat meer in de praktijk te brengen. Ten tweede omdat we nu eenmaal leven in het digitale tijdperk en e-health en m-health straks de normaalste zaak van de wereld is. Bovendien kende ik MijnZorgApp al, omdat ik er zelf mee gewerkt heb tijdens mijn revalidatie. Ik had mijn voorste kruisbanden gescheurd en moest thuis aan de slag met de app. Ik wist dus al een beetje hoe de app werkte en daarom vond ik het des te leuker om daar onderzoek naar te doen. Vanuit de hogeschool kreeg ik meer uitleg over de app en meer informatie over de organisatie HealthTrain. Zodoende kwam ik in contact met Maud Veringa van HealthTrain en samen hebben we gekeken naar de insteek van de onderzoeksvraag. Wat wilde ik met het onderzoek en wat wilde HealthTrain?”
Wat is de onderzoeksvraag?
“De onderzoeksvraag is: Wat is het verschil voor en na implementatie van MijnZorgApp op het gebied van no-shows binnen een fysiotherapiepraktijk? Via HealthTrain ben ik in contact gekomen met Fysiotherapeutisch Instituut Alkmaar, dat aan het onderzoek wilde meewerken. Deze praktijk heeft 18 therapeuten in dienst waaronder 6 fulltimers. Die vonden het heel leuk en nuttig om eraan mee te werken omdat ze merkten dat ze heel veel no-shows hadden. Ze stonden op het punt om te gaan werken met MijnZorgApp. Sportfysiotherapeut Debbie Smit heeft mij bij dit onderzoek vanuit de praktijk bijgestaan.”
Hoe heb je het onderzoek aangepakt?
“Ik heb eerst de no-shows bij laten houden voor het gebruik van MijnZorgApp. Hiervoor had ik een formulier gemaakt, met een tabel waarin de leeftijd van de cliënten, de reden van de no-show en de fase (late, midden en vroege fase) van het revalidatietraject konden worden ingevuld. Vervolgens moesten de therapeuten zelf turven en het formulier verder invullen. Die informatie heb ik verzameld over een tijdsbestek van drie weken. Daarna had de praktijk twee weken nodig om MijnZorgApp goed te implementeren, zodat zowel therapeuten als cliënten eraan konden wennen. Vervolgens hebben we weer drie weken lang de no-shows via de app bijgehouden. Die uitkomsten ben ik nu aan het vergelijken. Het onderzoek is bijna afgerond.”
Zijn er al resultaten uit het onderzoek bekend?
“In de eerste drie weken waren er onder de zes fulltime therapeuten al vijftig no-shows. Dat betekende gemiddeld 2,78 no-shows per therapeut. Dat is best wel hoog. De laatste drie weken, na implementatie van de app, waren er slechts vier no-shows. Dus ik kan wel alvast zeggen dat de afsprakenreminder in MijnZorgApp zijn werk goed doet. Dat is erg leuk als je zo’n positief resultaat kan laten zien.”
Wat kreeg je tijdens het onderzoek nog meer mee over MijnZorgApp?
“De therapeuten ervaren de app als heel prettig, ook makkelijk in gebruik. Ze vinden het heel fijn werken, zeker omdat er meer continuïteit zat in hun behandelingen en dat ze dus minder te maken kregen met gaten in de agendaplanning. Dat scheelt veel tijd en energie. Ook cliënten vinden de app heel makkelijk in gebruik en zijn blij met de afspraakherinneringen. Maar ook dat ze via hun mobieltje hun huiswerkoefeningen beschikbaar hebben. Dat werkt veel beter dan dat je de oefeningen zo meegeeft.”
Hoe kijk jij als student naar de toekomst van e-health?
“Ik ben groot voorstander van e-health. Niet alleen als toekomstig fysiotherapeut, maar ook als patiënt. Ik vond het gebruik van MijnZorgApp destijds tijdens mijn revalidatie een groot pluspunt. Bij de intake kreeg ik de instructie over de app en al mijn afspraken stonden er in. Als je druk bent met school, wil je een dergelijke afspraak nog wel eens vergeten. Doordat ik een melding kreeg, ben ik elke afspraak nagekomen. Als ik die reminders niet had gekregen, dan zou ik waarschijnlijk wel een paar keer een no-show gegeven hebben.”
“Na mijn afstuderen kan ik blijven werken bij fysiotherapiepraktijk Schalke, waar ik nu ook al een bijbaan heb. Zij gaan in januari 2023 met MijnZorgApp werken. Ik zie voor mij dan een rol weggelegd om mijn collega’s goed te begeleiden en instructies te geven over MijnZorgApp. Het biedt zoveel toegevoegde waarde voor zowel praktijk, therapeut als cliënt. Het lijkt mij leuk om dan ook hier te onderzoeken hoeveel no-shows het scheelt bij het gebruik van de app.”
Heb je nog tips voor fysiotherapeuten?
“Uit mijn onderzoek komt duidelijk naar voren hoe MijnZorgApp bijdraagt aan het terugdringen van de no-shows. Als de no-shows binnen een praktijk hoog zijn, gebruik dan zeker MijnZorgApp. Maar leg het ook goed uit aan de patiënt, wat de app allemaal kan en hoe het werkt. Dat stukje voorlichting is heel belangrijk. Het gebruik van de app wordt eigenlijk al heel gewoon gevonden. De meeste mensen hebben allemaal een telefoon op zak met tientallen apps.”