Gebruikerservaring Swan Vermeulen, fysiotherapeut bij Fysiotherapie Frankenhof
Swan Vermeulen is in 2020 als stagiair gestart bij Fysiotherapie Frankenhof in Wijk bij Duurstede. MijnZorgApp was toen net door de praktijk in gebruik genomen, maar nog niet volledig geïmplementeerd. Het paste volledig in haar straatje én afstudeeronderzoek, om te helpen bij de implementatie van de app. Inmiddels is Swan afgestudeerd en nog steeds werkzaam bij de praktijk als fysiotherapeut. Zij past MijnZorgApp veelvuldig toe. We hebben haar gevraagd naar haar ervaringen, van start tot op heden.
Swan: “Toen ik startte met mijn stage bij Fysiotherapie Frankenhof in 2020 had de praktijk net MijnZorgApp aangeschaft. Er werd alleen haast nog niet mee gewerkt. Vanuit school had ik de onderzoeksopdracht om verschillende apps te bekijken die verweven kunnen worden in de behandeling. Ik heb de apps beoordeeld op gebruiksvriendelijkheid en welke voorkennis er nodig is om ermee te kunnen werken. Een app moet tenslotte gebruiksvriendelijk zijn voor zowel de therapeut als de cliënt. MijnZorgApp voldeed aan deze criteria. Vervolgens heb ik voor de praktijk een soort protocol opgesteld. Hierin heb ik aangegeven waar de collega’s aan moeten denken en wat ze moeten weten als ze met de app van start gaan. Zo heb ik de praktijk een stap op weg kunnen helpen.”
“De opmerking ‘het is toch eigenlijk wel heel makkelijk’, heb ik vaak terug gehoord”
“Het is belangrijk, als je als therapeut de keuze maakt om met MijnZorgApp te gaan werken, dat je er ook mee gaat oefenen. Tijdens onze praktijkvergaderingen kunnen collega’s aangeven waar ze tegenaan lopen. Er worden dan ook ervaringen uitgewisseld. De meer ervaren gebruikers leggen dan bijvoorbeeld functies uit aan de meer onervaren collega’s. Onderling help je elkaar. Als we er geen van allen uitkomen, dan kunnen we altijd nog contact opnemen met de servicedesk van HealthTrain. Die zijn heel behulpzaam.
Het is grappig om te zien dat degenen die er wat later mee zijn gaan werken of die het werken met MijnZorgApp voor zich uit hadden geschoven, nu toch ook ‘om’ zijn. De opmerking ‘het is toch eigenlijk wel heel makkelijk’, heb ik vaak terug gehoord.”
“Cliënten verschijnen op tijd op hun afspraak, zodat je de volledige behandeltijd kunt benutten”
Afsprakenreminders en huiswerkoefeningen
“Bij Fysiotherapie Frankenhof maken we gebruik van de afsprakenreminder functie en de huiswerkoefeningen. Op het moment dat een cliënt een eerste afspraak bij ons heeft gemaakt, krijgt hij/zij een mail met aanvullende informatie, waarin we ook vertellen dat ze ‘onze’ app kunnen downloaden. In het begin hadden we het aantal reminders ingesteld op drie. Als de afspraak wordt gemaakt, vervolgens een dag van tevoren en een herinnering op de dag zelf. Voor sommige cliënten was dat iets teveel van het goede. Dat hebben we dan ook aangepast via de instellingen in Intramed. Dat gaat heel eenvoudig.”
“Van veel cliënten hoor ik ook terug dat ze het super handig vinden. Afspraken worden niet meer vergeten en als er per ongeluk een dubbele afspraak is gemaakt, kan een cliënt tot 24 uur van tevoren, de afspraak zelf annuleren. Voor ons scheelt het veel no-shows én cliënten verschijnen altijd op tijd op hun afspraak, zodat je de volledige behandeltijd kunt benutten.”
“De huiswerkoefeningen in MijnZorgApp zijn een goede geheugensteun en ik haal er zelf als therapeut ook inspiratie uit”
“Op de huiswerkoefeningen in de app krijgen we ook veel positieve reacties. We maken een oefenschema altijd in overleg met de cliënt. De ene cliënt is tenslotte digitaal vaardiger dan de andere. Het grootste voordeel is dat het een goede geheugensteun biedt in hoe en hoe vaak mensen de oefeningen moeten doen.”
Praktijkfavorieten
“Voor mij is de app eveneens een goede geheugensteun. Bovendien haal ik er inspiratie uit. Ik had onlangs iemand met heupklachten en ik had een paar oefeningen in mijn hoofd die ik wilde meegeven. Door het zoeken naar de oefeningen in de app, stuitte ik op een andere oefening waarvan ik direct dacht, ja die moet er ook bij. Als je de app frequent gebruikt, krijg je ook praktijkfavorieten. Die kun je dan nog sneller terugvinden. Wat ook fijn is, is dat je zelf protocollen kan maken voor bepaalde klachten, zodat je deze vaker kan gebruiken bij patiënten met dezelfde klachten.”
“Ik word vaak verrast door cliënten die uit zichzelf aangeven dat ze met de app willen werken. Alleen de groep 70-plussers, die iets minder makkelijk met hun telefoon overweg kan, heeft wat meer moeite om de oefeningen digitaal te volgen. We printen dan gewoon de oefeningen uit. De cliëntengroep die er niet mee overweg kan is bij ons in de praktijk wel echt klein. Zo had ik recent een oudere cliënt onder behandeling die er zelf geen raad mee wist, maar wiens partner te hulp schoot en zei: ik kan het wel, ik zet het wel op mijn telefoon.”
Tip voor andere zorgverleners
“De belangrijkste tip die ik mee wil geven is dat het wel belangrijk is om zelf en met collega’s onderling momenten in te plannen om ermee te oefenen. Als het even tussendoor moet of je wilt het spontaan gebruiken, dan bestaat het gevaar dat je tegen dingen aanloopt waardoor het tijdrovend wordt. Dat werkt niet motiverend om ermee door te gaan. Zodra je die drempel over bent, ervaar je het grote gemak van MijnZorgApp. Zoals bij alles: Oefening baart kunst; dat geldt dus ook voor het gebruik van MijnZorgApp.”