Huisarts Anne-Marlijn Versnel van online huisartsenpraktijk Arene werkt sinds kort 100% online! Zij is verhuisd naar Amerika voor een tijdelijke werkopdracht van haar man, maar wilde zelf ook haar beroep blijven uitoefenen. Aangezien er een groot tekort is aan huisartsen in Nederland, wordt er steeds meer gekeken naar alternatieve zorgoplossingen. Dat digitalisering letterlijk afstand overbrugt, bewijst Anne-Marlijn. Zij verleent, met maar liefst negen uur tijdsverschil, nog steeds zorg aan Nederlandse patiënten. Wij zijn heel nieuwsgierig hoe zij en haar patiënten deze digitale manier van werken ervaren. In dit interview deelt Anne-Marlijn haar ervaringen en visie met ons: “Ik heb ontdekt dat er digitaal veel meer mogelijk is dan ik in eerste instantie voor mogelijk hield.”
Op welke manier maak je gebruik van e-health / blended care?
“Mijn werkdag start om acht uur ‘s morgens, dan is het vijf uur ‘s middags in Nederland. Ik besteed de eerste uren aan online spreekuren. Dat wisselt van videobellen tot ‘gewone’ telefoontjes met patiënten. Later op de dag beantwoord ik de vragen van patiënten die via ons online platform zijn binnengekomen. Dat zijn aanvragen voor herhaalrecepten, die ik dan accordeer, of niet. Of het zijn aanvragen voor een e-consult of hulpvragen die ik via de mail kan beantwoorden. Er zijn natuurlijk vragen die je digitaal niet op kunt lossen en dan is alsnog een bezoek aan de huisarts nodig. Dan maken we dankbaar gebruik van de huisartsenpraktijken uit ons netwerk. Hier kan de patiënt gewoon naartoe.”
“De fysieke afstand tot mijn patiënten is nu erg groot. Ik ben ontzettend blij dat ik mijn vak als huisarts, door de digitale mogelijkheden, toch kan blijven uitoefenen. Zelfs al woon ik nu tijdelijk in de Verenigde Staten.”
“Zorgvraag en zorgaanbod raken uit balans en we moeten manieren verzinnen om dat weer dichter bij elkaar te brengen”
Waarom ben je een voorstander van blended werken?
“In de tijd van corona heeft elke huisartsenpraktijk van alles uitgeprobeerd om spreekuren te kunnen blijven draaien. We werden in het diepe gegooid, maar daardoor leer je wel heel veel. Ik ontdekte dat er digitaal veel opgelost kon worden, naar tevredenheid van beide partijen. Als corona er niet was geweest dan had deze online manier van werken zich ook doorontwikkeld, omdat het nodig is. De zorgvraag en het zorgaanbod raken uit balans en we moeten manieren verzinnen om dat weer dichter bij elkaar te brengen. Daar kan digitale zorg in bijdragen, daar ben ik van overtuigd.”
Digitalisering draagt bij aan de oplossing voor het huisartsentekort
“In Nederland dreigt er een tekort aan huisartsen te ontstaan en in bepaalde regio’s is er al een tekort. Ik ervaar nu, hoe ik ondanks de grote afstand, digitaal toch mijn steentje kan bijdragen. Voor een bepaalde groep patiënten is online zorg wellicht ook laagdrempeliger. Als iemand een vraag heeft, dan kan diegene eenvoudig een berichtje sturen in plaats van dat hij of zij een afspraak moet maken om naar de praktijk te gaan.”
Hoe erg leeft e-health/ blended werken al bij huisartsen?
“Steeds meer huisartsen maken nu in meer of mindere mate en in een bepaalde vorm gebruik van e-health toepassingen. Dat varieert van online herhaalrecepten tot online e-consulten. Toch is er ook nog een groep die twijfelt en zich afvraagt of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen.
Het leeft wel steeds meer. Dat is ook belangrijk. Het is goed dat er verschillende meningen en gedachten over zijn, maar als beroepsgroep zullen we toch dit pad wel verder moeten gaan bewandelen.”
Hoe reageren patiënten?
“Dat is wisselend. Als mensen voor het eerst beeldbellen zie je dat ze wat huiverig zijn. Als ze eenmaal over die drempel heen zijn gestapt is vaak de reactie: ‘goh je kunt toch eigenlijk wel veel via beeldbellen regelen.’ Als huisarts kun je via beeldbellen bijvoorbeeld ook in de keel kijken of een plekje op de huid zien.”
“We zijn minder tijd- en plaatsgebonden en dat levert voordelen op.”
“Door het tijdsverschil spreek ik nu vaak patiënten in de avonduren. Dat ervaren ze ook als prettig, dat ze niet overdag vrij hoeven te vragen van werk bijvoorbeeld. We zijn minder tijd- en plaatsgebonden en dat levert voordelen op.”
Waar moet je rekening mee houden om online zorg te kunnen bieden?
“Bij patiënten is er een bepaald niveau van digitale vaardigheden nodig. Het is mij ontzettend meegevallen dat oudere patiënten hier ook makkelijk in meegaan en mee kunnen.
Als zorgverlener moet je in het begin je even verdiepen in hoe de interface werkt aan de kant van de patiënt. Dat hebben we met collega’s uitgetest. We hebben heel praktisch gekeken naar instellingen, cameraplaatsing enzovoort, zodat je als arts instructies kunt geven aan de patiënt hoe het moet. Sommige patiënten hebben daarin een beetje coaching nodig.”
“Omdat je als zorgverlener nu niet meer iemand ophaalt uit de wachtkamer en daardoor dus niet ziet hoe iemand loopt en er bij zit, mis je een stukje context. Dat betekent dat je bij het online contact meer moet vragen en doorvragen. Daarom heeft een videoconsult mijn voorkeur. Dan kun je elkaar aankijken en kan ik zien hoe iemand er bij zit. Op deze manier krijg ik toch een goede indruk.”
“Het is mij ontzettend meegevallen dat oudere patiënten hier ook makkelijk in meegaan en mee kunnen.”
Hoe kijk jij naar de toekomst met betrekking tot blended zorg?
“Ik denk niet dat het de hele zorg gaat overnemen. Ik denk wel dat de digitale zorg in veel meer situaties de eerste stap tot zorg gaat zijn. Dat gaat veel tijdbesparing geven. Hiermee kun je meer ruimte creëren voor de zorgvragen die je niet digitaal kunt afhandelen. Fysieke en digitale zorg gaan elkaar aanvullen en versterken. Het wordt geen ‘of-of’ situatie maar een ‘en-en’.”
Heb je nog tips voor andere zorgspecialisten hoe zij e-health succesvol kunnen implementeren?
“Doe het vooral niet alleen, In iedere regio zijn er mensen met al de nodige opgebouwde ervaring. Ga dus vooral niet zelf het wiel uitvinden.”