2021, een jaar waarin we hoopten afscheid te kunnen nemen van de 1,5 meter maatschappij om weer definitie te kunnen geven aan het ‘oude’ of misschien wel het ‘nieuwe’ normaal. In plaats daarvan is het een jaar geworden waarin onze flexibiliteit van de gezondheidszorg, als maatschappij en als mens wederom op de proef is gesteld. Het gebruik van onze online zorgoplossingen is in 2020 en 2021 wel in een stroomversnelling geraakt. Wordt digitale zorg bij de corona bubbel waar wij ons nu in bevinden of is dit straks onderdeel van het ‘nieuwe’ normaal?
Enorme toename in het gebruik van de zorgapps
Binnen mijn functie bij HealthTrain, heb ik veel contact met praktijken en andere gebruikers van onze online zorgoplossingen. In 2021 heb ik gemerkt hoe flexibel en creatief praktijken, en zorgvragers, meebewegen met snel veranderende en onverwachte situaties voor praktijk of cliënt. In de data van onze zorgapps en toepassingen zien we het gebruik van digitale toepassingen sinds 2020 enorm groeien. In 2021 hebben paramedici wederom laten zien dat digitale toepassingen een hele mooie toevoeging kunnen zijn binnen een organisatie, praktijk of behandeltraject.
Videobellen en afspraken verzetten zijn erg populair
Als voorbeeld voor deze flexibiliteit neem ik praktijken die werken met MijnZorgApp. Veel praktijken zijn actief aan de slag gegaan met het implementeren van videobellen in de praktijk of het implementeren van de afspraken verzet functie in MijnZorgApp. Via de afspraak verzet functie kunnen cliënten gemakkelijk en snel een afspraak verzetten wanneer de cliënt of de therapeut onverwacht niet naar de praktijk kan komen. Het implementeren van de afspraken verzet functie kun je per therapeut aan of uitzetten. Zo kun je kleinschalig testen of deze functie ook voor jouw praktijk een meerwaarde heeft.
Dataverzameling geeft veel waardevolle informatie
We zijn in 2021 ook steeds meer met data-uitdraaien en data dashboards gaan werken. Hierdoor krijg je als praktijk ook inzichtelijk wat het gebruik en de eventuele meerwaarde van een functionaliteit is. Zo is een veel gehoord argument van praktijken op de afspraak verzet functie dat er gaten ontstaan in de agenda. De data bewijst echter het tegendeel.
Steeds meer eigen content
In 2021 hebben we nog meer praktijken begeleid die de Huiswerkoefeningen.nl omgeving actief zijn gaan inrichten en bijhouden met eigen oefenprogramma’s en content. Om zo als organisatie met content te werken die onderbouwd is vanuit (praktijk-)richtlijnen en waar nodig de content makkelijk en snel geüpdate kan worden.
e-Learnings veelvuldig afgenomen
Ook weten veel therapeuten en praktijken onze gratis of betaalde en geaccrediteerde e-learnings te vinden. Door het volgen van onze e-learnings zijn therapeuten nog beter op de hoogte over online begeleiding, digitale toepassingen en de werking van onze zorgoplossingen.
Nieuwe naam
2021 was voor ons als organisatie ook het jaar om onder de nieuwe naam HealthTrain verder te gaan. Wanneer je contact met ons opneemt of wij met jou, doen we dit nu altijd vanuit de overkoepelende organisatie HealthTrain. Over contact opnemen gesproken; mijn collega Maud en ik merken dat jullie ons in 2021 goed weten te vinden met vragen, opmerkingen of suggesties. Loop je tijdens het gebruik van onze producten ergens tegenaan, heb je ideeën, suggesties of benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem dan vooral contact met ons op via onze website, mail, telefonisch, door een belafspraak in te plannen of te chatten. We komen graag met je in contact en helpen je waar nodig verder.
Afsluitend wil ik iedereen namens de hele organisatie HealthTrain fijne feestdagen wensen en een Gelukkig 2022!
Wil je meer weten over onze zorgapps, zorgoplossingen en e-learnings? Kijk dan verder op Healthtrain.nl of neem contact met ons op!