Werk je met MijnZorgApp maar haal je er nog niet alles uit wat er in zit? Bestaat er nog wat ongemakkelijkheid met betrekking tot online consults? Dan hebben wij 5 tips voor jou om het gebruiksgemak van online consults binnen MijnZorgApp te verhogen.
- Kruip eerst in de huid van de cliënt
- Zorg voor een goede voorbereiding
- Pas de juiste gesprekstechniek toe
- Creëer een veilige omgeving
- Zorg voor een goede afsluiting
Tip 1: Kruip in de huid van de cliënt
Met in de huid van de cliënt kruipen bedoelen we dat je het beste zelf het traject als cliënt kunt doorlopen in MijnZorgApp. Doe dit bijvoorbeeld met een collega die de rol van therapeut op zich neemt. Hoe beter je zelf de app en de mogelijkheden kent, hoe comfortabeler je je voelt je cliënt hierover te informeren. Probeer dan ook elke keer bij een eerste aanmelding de cliënt te attenderen op de mogelijkheid van het online consult en laat ze de app direct downloaden vanuit de App Store of via Google Play. Een betere bekendheid met de online mogelijkheden zal de drempel van een online consult verlagen.
Tip 2: Bereid je goed voor
Voor aanvang van het eerste online consult kun je je cliënt instrueren over hoe het proces gaat verlopen. Je kunt dit bij het eerste gesprek doen, telefonisch en/of via een instructiemail. Vraag de cliënt om van tevoren de anamnese vragenlijst in te vullen. Dan staat die informatie alvast klaar. Dat kan zowel in Intramed als in MijnZorgApp. Zorg dat je 5 minuten voor aanvang van het online consult in de ruimte bent en de apparatuur hebt klaarstaan en check je internetverbinding. Check ook of je goed in beeld bent voor je cliënt en vertel je cliënt waar hij/zij op moet letten om goed in beeld te komen. Zet de oefenschema’s en ander informatie alvast klaar zodat je er tijdens het consult niet naar hoeft te zoeken. Omdat je nu in beeld bent is correcte kleding wel een must. Zeker ook voor de cliënt. Geef daarom voorafgaand aan het consult advies welke kleding ze het beste kunnen aantrekken.
Tip 3: Pas de juiste gesprekstechniek toe
Beeldbellen kan in het begin wat onwennig zijn, zowel voor jou als zorgverlener als voor jouw cliënt. Benoem dit dan gewoon, dat verlaagt direct de drempel. Kijk ook goed in de camera en gebruik uw mimiek. Het is belangrijk om via online consult of behandeling zo expliciet mogelijk te zijn, zeker als er emoties een rol spelen. Benoem wat je ziet gebeuren bij een cliënt en vraag hoe het voor hem of haar is. Het is belangrijk dat je open vragen stelt. Het beeldbellen wordt makkelijker als je in de communicatie deze punten in acht neemt:
- Wensen: Wat wilt u graag? Waar wilt u naartoe werken?
- Kunnen: Hoe gaat u het aanpakken? Hoe ziet u het voor zich?
- Vertrouwen: Hoeveel vertrouwen heeft u erin dat u het op deze manier vol gaat houden? Hoe kunnen we dit vertrouwen versterken/vergroten?
- Redenen: Waarom is dit voor u belangrijk?
- Noodzaak: Waarom is het nu voor u belangrijk?
Tip 4: Creëer een veilige omgeving
Jouw cliënt moet zich veilig voelen tijdens het online consult, zeg dit ook tegen jouw cliënt.
Voorbeelden om veiligheid te creëren:
- Zeg dat je op de praktijk bent, dat het team aanwezig is en dat je zelf in een afgesloten ruimte zit. Geef ook aan dat het online consult niet wordt opgenomen.
- Je cliënt mag zich nooit ongemakkelijk voelen. Test daarom vooraf ook de stand van de camera zodat je goede en veilige instructies kan geven.
- Geef instructie m.b.t. ‘veilige’ kleding aan de cliënt ook in relatie tot ethiek. Let daarbij ook op je eigen uiterlijk. Zorg voor een professionele uitstraling.
- Benoem eerst de klachten die uit de vragenlijst naar voren zijn gekomen of tijdens het laatste bezoek aan de praktijk of tijdens het laatste contactmoment zijn besproken. Vraag hierbij: hoe de klachten waren bij de laatste keer / hoe het nu gaat / waar jouw cliënt naartoe wil werken.
- Doel van het gesprek benoemen: wat wil ik en wat wil mijn cliënt bereiken?
- Leg jouw rol nog eens goed uit als therapeut binnen de kaders van een online consult. Dat er nu wordt verwacht dat jouw cliënt meer zelfstandig aan de slag gaat.
- Benoem hoe lang het online consult ongeveer gaat duren.
- Leg uit wat je zelf wilt bespreken en vraag aan je cliënt wat hij/zij wil bespreken.
- Laat jouw cliënt ook zelf oplossingen bedenken.
Tip 5: Zorg voor een goede afsluiting
Geef op tijd aan wanneer je gaat stoppen met de sessie. Bijvoorbeeld bij de één na laatste oefening zeggen dat er nog één oefening wordt gedaan en dat daarna de sessie wordt afgerond. Neem daarvoor de tijd en laat jouw cliënt even bijkomen. Neem vervolgens de tijd om de sessie te evalueren. Vraag wat er voor jouw cliënt anders zou kunnen of moeten om het effect van de behandeling te vergroten of er nog zaken zijn die jouw cliënt meer op zijn of haar gemak kan laten zijn tijdens de sessie. Vraag of hij/zij nu zelfstandig met behulp van huiswerkoefeningen verder kan werken aan zijn/haar herstel en geef de instructies mee m.b.t. de huiswerkoefeningen, leefstijladviezen of andere tips. En maak altijd gelijk een vervolgafspraak.
Succes!
Meer input nodig? Ga dan naar de instructie van MijnZorgApp via: https://www.intramed.nl/thuiswerken/.
Of download het Intramed e-book voor praktische tips en tricks over e-consults.