Sinds 2011 houdt het team van HealthTrain zich bezig met de ontwikkeling van digitale middelen die de zorg toegankelijk en betaalbaar kunnen houden. Toen wij onze eerste digitale zorgoplossingen lanceerden was er niet zoveel aandacht als nu voor e-health. We hadden te maken met de zogenaamde ‘innovators’. Nu, tien jaar verder is er veel gebeurd op het gebied van e-health. Het wordt steeds meer ‘geadopteerd’, niet alleen door cliënten maar ook door zorgprofessionals en bijv. zorgverzekeraars. Wanneer het gaat om de verspreiding in de markt verwijzen wij vaak naar de ‘Innovatietheorie’ van Rogers (uit: Diffusion of Innovations) die vertelt over de verspreiding van een innovatie in 5 stadia. Op dit moment zit de adoptie van e-health in het derde stadium en wordt daarmee omarmd door de early majority. Wat het model precies inhoudt, lichten we graag toe.
Levenscyclus innovatie kent 5 stadia
De innovatietheorie van Rogers is een theorie die al jarenlang gebruikt om de manier waarop mensen nieuwe producten of ideeën (innovatie) omarmen, te typeren. De theorie is gebaseerd op de gedachte dat de levenscyclus van een innovatie altijd op een gelijke wijze verloopt. Het is een theorie die ons iets vertelt over de verspreiding van een innovatie binnen een groep. De verspreiding van een innovatie ligt niet alleen aan de innovatie zelf, maar ook aan communicatie, de tijd die ervoor staat en de doelgroep waarvoor de innovatie bedoeld is. Rogers beschrijft vijf verschillende groepen waarin mensen zich kunnen bevinden en heeft dat qua verloop in een curve weergegeven.
Deze vijf verschillende groepen zijn:
- Innovators, in het Nederlands ‘vernieuwers’ genoemd. Een kleine groep mensen, die het product willen hebben en willen uit proberen en bereid zijn om risico’s te nemen. Deze exclusieve gebruikersgroep is daardoor trendsetter. Het gaat hierbij slechts om 2,5% van de populatie. Het is dus helemaal niet vreemd als je niet tot deze groep behoort.
- Early Adopters, ook wel ‘pioniers’ genoemd. Deze groep is groter dan de groep hiervoor (13,5%). Behoor je tot deze groep? Dan wil je graag investeren in nieuwe producten en diensten. Mensen die tot deze groep behoren worden gezien als meningvormers en zijn niet bang om nieuwe producten en of diensten uit te proberen.
- Early Majority, ook wel de ‘voorlopers’ genoemd. De groep ‘early majority’ is liefhebber van trends, maar kijkt in eerste instantie de kat uit de boom, voordat ze tot aanschaf over gaan. Hier behoort 34% van de populatie toe. Met de acceptatie van e-health bevinden wij ons nu in dit stadium van de innovatiecurve.
- Late Majority, ook wel ‘achterlopers’ genoemd. Dit klinkt misschien een beetje negatief, zeker als je kijkt dat gemiddeld 34% van de populatie behoort tot deze groep. Als je behoort tot deze groep dan kijk je eerst of een dienst of product echt aanslaat en blijvend is voordat je er in meegaat. Je bent bang om een verkeerde aankoop te doen, dus wacht je liever lang genoeg af om te kijken of het product of het idee wel echt betrouwbaar is. Ook tot deze groep behoort 34% van de populatie.
- Laggards, worden ook wel de ‘achterblijvers’ genoemd. Deze groep houdt niet van vernieuwing of verandering. Deze groep zal het product als laatste in gebruik nemen.
Als we deze theorie toepassen op onze zorgapplicaties, dan blijkt uit de gebruikscijfers dat de groep Early Majority gestaag aan het groeien is. Tot welke categorie behoor je zelf als zorgprofessional?