Roel Bioch is praktijkhouder, fysiotherapeut en bewegingstechnoloog bij Fysiotherapie Bioch/Van der Lans. De praktijk heeft twee vestigingen in Rijswijk en Den Haag waar in totaal 21 medewerkers werkzaam zijn. Ook Roel en zijn collega’s hebben mede door het coronavirus nagedacht over hoe zij fysiotherapie op afstand mogelijk kunnen maken. Daarom hebben zij bij HealthTrain een e-learning gevolgd om dit te realiseren.
Toekomstbestendig
“Voor ons was het belangrijk om een mogelijkheid te vinden om onze patiënten te kunnen blijven voorzien van de nodige zorg tijdens corona. We hadden al langer plannen om meer met e-health toepassingen te doen. Corona gaf ons de uitgelezen kans om dit op te pakken en actief in te zetten. Ik ben ervan overtuigd dat deze vorm van zorg in de toekomst steeds vaker zal voorkomen en dat het hele vergoedingsstelsel zal veranderen. We waren dan ook erg op zoek naar de juiste tools om onze zorg houdbaar te maken voor de toekomst.”
E-learning, zowel voor jong als oud
“Binnen een groot team hebben zulke veranderingen behoorlijk veel impact. Daarom vond ik het belangrijk dat alle collega’s eerst leerden hoe zij online zorg kunnen verlenen. Ik heb het team toen opgegeven voor de HealthTrain e-learning Praktijk Online. Tijdens de e-learning was er duidelijk verschil tussen de jongere en oudere generatie fysiotherapeuten waar te nemen. De jongeren pakten de informatie uit de cursus snel op en gingen er direct mee aan de slag. Bij de oudere generatie ging dit met iets meer moeite. Fysiotherapeuten zijn wat dat betreft toch vaak wat conservatief ingesteld, die stappen niet snel af van wat ze gewend zijn.”
“Omdat het verschil in vaardigheden en kennis aanzienlijk was, hebben de docenten ons team in twee groepen verdeeld. Het ene team bestond uit de ‘gevorderden’ en het andere team uit deelnemers die iets meer begeleiding nodig hadden. De gevorderden zetten de kennis ook snel om in de praktijk. Tijdens en na de eerste lockdown zaten hun agenda’s vol met alleen online consulten’.”
Positieve feedback op Facebook
Nu de drempel om naar de fysiotherapeut te gaan toch weer lager is geworden in vergelijking met de lockdown van vorig jaar, is het aantal online consulten behoorlijk afgenomen. Wel zetten Roel en zijn collega’s geregeld de mogelijkheid in van het online platform voor huiswerkoefeningen. “Patiënten zijn over de online zorg alleen maar positief. Ze zijn blij dat wij op een goede manier met ze meedenken en oplossingen aanreiken. Het leuke is dat patiënten ook berichten achterlaten op Facebook. We zijn trots op de resultaten en blij dat de patiënten hier ook zo tevreden over zijn.”
Zorg bieden, zelfs op grote afstand
Het coronavirus heeft er voor veel praktijken voor gezorgd dat de therapeuten creatiever zijn gaan nadenken over de praktijk en de zorg die er geleverd wordt. Het inzetten van online zorg is hier een perfect voorbeeld van. “De creativiteit die in je naar boven komt zorgt voor leuke en bijzondere verhalen. Onlangs is er bijvoorbeeld een patiënt van mij naar Canada verhuisd. We hebben laatst nog een online afspraak gehad omdat mijn patiënt dat nodig had. Zo is mijn hulp ver weg, maar toch ook heel dichtbij’.
Participeren in de thuissituatie
“Het voordeel van een online consult ligt niet alleen in het voorkomen van een corona besmetting, maar je kunt ook direct de thuissituatie van de patiënt bekijken. Als iemand zegt dat hij of zij lastig uit de stoel komt, kunnen wij kijken wat voor stoel het is en hoe hij of zij hieruit probeert op te staan. We kunnen meteen participeren in de thuissituatie. Dat kan normaal gesproken niet”.
Twijfel jij nog om deel te nemen aan de e-learning? Dan heeft Roel nog een duidelijke boodschap: “Stap uit je vaste patroon en ga het gewoon doen. Het is echt de moeite waard, zowel voor de therapeuten als de patiënten.”